Małe i średnie przedsiębiorstwa (tzw. MSP) skorzystają z faktoringu dużo bardziej niż tzw. korporacje. Dzieje się tak dlatego, że faktoring ma następujące cechy istotne dla MSP:
Koszty miesięcznego finansowania faktury wynoszą zwykle od 0,6 do 2 proc. i są zależne od liczby wystawianych miesięcznie faktur oraz od oceny jakości odbiorców, których faktury są przekazane do finansowania. Szybkie i stosunkowo łatwe pozyskanie pieniędzy na bieżącą działalność to niejedyna zaleta faktoringu. Obecność faktora w transakcji wpływa dyscyplinująco na terminowość wzajemnych rozliczeń. W obrocie międzynarodowym faktoring minimalizuje negatywne skutki różnic kursowych. Przed podpisaniem umowy faktor dokonuje weryfikacji przyszłego kontrahenta. Wreszcie skorzystanie z usług faktora może się okazać sposobem na obniżenie kosztów własnych w zakresie prowadzenia księgowości i rozliczeń należności. Profesjonalni faktorzy dysponują sprawdzonymi systemami księgowymi pozwalającymi obsługiwać nieograniczoną liczbę faktur.
Faktorzy, którzy decydują się na współpracę z MSP, starają się, by ich oferta była dopasowana do możliwości tej grupy odbiorców. Oznacza to nie tylko uproszczone procedury, ale też mniej formalności, bardziej elastyczne produkty i większą przejrzystość w naliczania opłat.
AOW Faktoring zapewnia na przykład, że nie wymaga posiadania przez klienta zdolności kredytowej czy innych zabezpieczeń. Liczy się dla niej przede wszystkim wiarygodność odbiorców, którzy płacą za wykupywane faktury. Magellan, podobnie jak Idea Money czy Pragma Faktoring, przyciąga prostotą naliczania opłat. Jak podkreślają firmy, brak przejrzystości kosztów może zniechęcać je do korzystania z usługi.